Viestintä
Kolarin kunnan viestintä tukee kunnan tehtävää, joka on Kolarin kuntastrategian (2023 – 2027) mukaisesti vaalia kuntalaisten hyvinvointia sekä kunnan elinvoimaa.
Mitä on Kolarin kunnan viestintä?
Viestinnän kautta tuetaan kunnan positiivista kehitystä, tarjoamalla tietoa kuntalaisille ja yhteistyökumppaneille sekä muille sidosryhmille. Viestintä auttaa siinä, että kunta tunnetaan niistä monista asioista, jotka täällä ovat erinomaisesti: upea luonto, aktiiviset kyläyhteisöt, omaleimainen kulttuuri, matkailu, yritysmyönteisyys ja vetovoimaisuus asumiskuntana.
Viestinnän tarkoituksena on täyttää viranomaisen velvollisuudet, mutta myös saada kuntalaiset osallistumaan yhteisten asioiden käsittelyyn. Suunnitelmallinen vuorovaikutus ja kuntalaisten osallistaminen tuottaa ideoita ja uusia näkökulmia asioihin, joita toteutetaan kuntastrategian tavoitteiden mukaisesti. Rakentava keskustelu eri sidosryhmien kanssa luo myönteisen ilmapiirin ja positiivisen kuntakuvan.
Viestintä on keskeinen strateginen johtamisen työväline ja välttämätön osa johtavien viranhaltijoiden ammattitaitoa. Viestintä on myös osa jokaisen työntekijän tehtävänkuvaa, joka pohjautuu vastuullisuuteen, mutta myös avoimuuteen ja tosiasioihin. Laadukas aineisto ja viestintävälineiden hallinta antavat positiivisen kuvan Kolarin kunnasta omaleimaisena ja yhteisöllisenä organisaationa, joka tarjoaa hyvinvointia.
Tietoa tuotetaan kunnan palveluista, toiminnasta, suunnitelmista ja tavoitteista. Kunnan avoin viestintä tukee kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia sekä kunnan johtamista ja kunnan strategisten tavoitteiden toteutumista. Kunnan viestintä käsittää laajasti erilaisia viestintä- ja markkinointitoimenpiteitä kunnan kaikilla toimialoilla.
Kolarin kunnan hallintosäännössä määritellään kunnan viestinnästä. Hallintosäännön päivittyessä uusimman hyväksytyn hallintosäännön viestinnän määrittely on voimassa.
- Kunnanvaltuusto luo mahdollisuudet viestintään toimintasuunnitelman ja talousarvion hyväksymisen sekä voimassa olevan hallintosäännön ja kuntastrategian avulla.
- Kunnanhallitus hyväksyy viestintäohjeen. Kunnan viestintää toteutetaan viestintäohjeen ja viestintäsuunnitelman mukaisesti.
- Kunnanjohtaja johtaa kunnan operatiivista viestinnän työtä johtaa kunnanhallituksen kanssa.
- Toimialajohtajat vastaavat toimialojen viestinnästä. Käytännön viestintävastuu on toimialajohtajilla, esimiehillä ja viestintää hoitavilla henkilöillä tilanteissa, joissa viestinnän osalta tehtäviä on delegoitu henkilökunnalle.
- Viestintäasiantuntija toimii viestinnän yhdyshenkilönä ja asiantuntijana ja toteuttaa viestinnän tehtäviä.
- Työryhmien puheenjohtajat vastaavat työryhmien viestinnästä.
- Hankkeiden ja projektien vastuuhenkilöt vastaavat niiden viestinnästä.
- Jokainen kunnan työntekijä viestii työssään kuntalaisille, asiakkaille ja yhteistyökumppaneille.
Kunnan operatiivista viestinnän työtä johtaa kunnanjohtaja, joka organisaation kaikesta viestinnästä vastaavana henkilönä huolehtii siitä, että kunnassa on käytössä monipuoliset viestintäkanavat. Kaikesta kunnan viestinnästä vastaavana henkilönä kunnanjohtaja kehittää organisaation viestintää henkilöstön kanssa yhteistyössä. Kunnanjohtajalla on apunaan viestinnän koordinoinnissa ja toteuttamisessa viestinnän yhdyshenkilö viestintäasiantuntija, joka toimii muun muassa kolari.fi -verkkosivujen ylläpitäjänä ja sisällöntuottajana, tiedon tuottajana ja välittäjänä, sähköisten viestintäkanavien ja graafisten ja painotuotteiden koordinaattorina.
Kriisiviestintäohje
Kolarin kunnan viestintä
040 489 5368
viestinta@kolari.fi
Kunnanvirasto